Beszámoló az éves óvodakerti tevékenységről

 

A hódmezővásárhelyi Kertvárosi Katolikus Óvoda a település kertvárosi részében található. Lakótelepi óvoda, de nem hordozza magán a lakótelepekre jellemző jegyeket. Fás, ligetes térben helyezkedik el. A hozzánk járó gyermekek többsége viszont a környező bérházakból, s néhányan családi házas övezetből érkeznek. Fontos tehát, hogy még időben elkezdjük a gyermekek, s rajtuk keresztül a családok szemléletének környezet barátiabbá történő szemléletformálását.

Szükségét láttuk/látjuk annak, hogy a gyermekeink a valós környezetükben ismerkedjenek meg a teremtett világ ajándékaival, s munkájuk, folyamatos gondoskodó tevékenységükön keresztül tudjuk megláttatni a természet iránti felelős emberi magatartás szükségességét.

Úgy gondoltuk, hogy kihasználva intézményünk nagy udvarainak lehetőségeit, az Óvodakert alapozó program bevezetésével megpróbálkozunk, gazdagítjuk, színesítjük Madárbarát óvodánk programját.

Némi nehézségbe ütköztünk a kezdetekkor, mert nagyszabású felújítás zajlott azokban az időkben, s ekkor még a gyermekek biztonságos elhelyezése is gondot okozott. Továbbá a programot vállaló kolléga is elhagyta az intézményünket.

Amint a lehetőség biztosított lett, nekiálltunk a tervező munkának, szem előtt tartva a helyi sajátosságokat, lehetőségeket.

Elsődleges terveinkben az szerepelt, hogy mind a nyolc csoport részére egy-egy kiskertet hozunk létre oly módon, hogy a gyermekek kellő biztonsággal tudják megközelíteni, gondozni.

Kijelöltük a helyeket, majd kimértük, a rendelkezésünkre álló faanyagot, melyeket a karbantartónk készített elő. A kiskertek felásását az óvó nénik végezték el.

A hagyományos kertek mellett kialakítottunk egy olyan, nyolc részből álló, kör alakú felületet, melyben minden csoportnak van egy saját része. Ide elsődlegesen esztétikai, de természetesen növénygondozási célzattal telepítettünk/telepítünk évszaknak megfelelően, aktuális növényeket, gyógynövényeket, illatos növényeket (citromfű, menta félék).

Nagy érdeklődéssel kezdtek a gyermekek a munkához. Voltak, akik ládában palántaneveléshez vetették a magvakat, melyeket később palántáztak, illetve az ajánlás szerint helyszínre vetettek. A kertekben az Alapítvány által biztosított magokat, hagymákat, virágokat vetettük, dugványoztok el.  Az előkészületi és tényleges munkafolyamatok különböző fázisaiba egyéni érdeklődés mellett kapcsolódtak be a gyerekek, ki-ki a saját elgondolása, elképzelése szerint. Külön motiválta őket a sok, igényes és szép eszköz, melyet kaptunk. A gyermekcsoportokon belül a közösségformálás újabb lehetősége nyílt meg a tevékenység során. Az együtt munkálkodás, eszközök átadása, veteményezésre való magvak válogatása mind, mind türelemre, kitartásra késztette a gyermekeket. Sokat bővült a szókincsük, fejlődött a “finom motorikájuk”. A közös cél elérése érdekében tett erőfeszítések által sikerült közelebb hozni a természet tiszteletét, megalapozni a környezet rendezése iránti igényt, s jó Magvetőhöz méltóan: elhinteni a hosszú távú gondolkodás magvait is! Folyamatosan kísérték figyelemmel az első naptól kezdve. Vigyáztak, hogy játék közben ne érje baj. A rendszeres öntözést, ha csak egy mód volt rá, a vízgyűjtő edényben összegyűjtött esővízzel oldottuk meg, illetve a kerti kútról.  Külön készíttettünk további két db. „vízlopót”, az óvoda udvaraira, hogy minél több esővizet tudjunk felvenni. Udvarunk átjárható valamennyi gyermekcsoport részére, így könnyen meg tudták egymás kertjeit is tekinteni. Nagyon szép pillanatokat okoztak nekünk, mikor a testvérek összevetették egymás kertjeit, ahogyan biztatták társaikat. Nem is gondoltuk, hogy a „bérházi” gyerekek számára ilyen motiváló hatású lesz a kertészkedés. A sikeres motivációt alátámasztotta, hogy több gyermektől is kaptunk paradicsom, paprika és egyéb virágpalántákat.

Ami még hátra van: a komposztáló hely véglegesítése.

A különféle saláták, a retek, a hagyma gyors eredményt hoztak. Akadnak gyerekek, akik nem szívesen fogadják el a zöldségeket, de a saját termésűekből bátran vettek, jólesően fogyasztották az uzsonna mellé, vagy csak magában ismerkedtek pl. a rukkola saláta különleges ízével.

A virághagymák csodálatos, erős jácintot hoztak, a legszebb viszont a nemzeti színekben pompázó tulipán volt.

A programon túl a füvesítést is közösen végeztük a gyermekekkel, használatba véve az eszközöket, s alkalmazva a tanultakat. Az előkészített talajba vetett, sok apró lábacska által földbe „döngölt”, majd a folyamatos, gondos öntözés meghozta az eredményt: szép, zöld felülettel gazdagítottunk egy kihasználatlan részt.

A programhoz kapcsolódva nagy örömünkre szolgált, hogy óvodánkba ellátogatott Sipos József, „Sipos Gazda”. https://www.ovikert.hu/2021/06/21/427/ A következő időszakban szeretnénk igénybe venni a felajánlását, melyben az Óvodakertek további gondozását, művelését segítené.

További terveink között szerepel egy „bio árnyékoló” kialakítása, amit sajnos az első próbálkozásra nem sikerült megalkotni az elképzeléseink szerint, de Sipos Gazda ebben is ígérte a segítségét. A „bio árnyékolóhoz” felhasznált növények gondozásába is bevonhatók a gyerekek.

Ugyancsak az Óvodakert projekthez kapcsolódva csatlakoztunk a „Tesz – Vesz Tavasz’21 – Ültess velünk te is!” mozgalomhoz. A Szeged-Csanádi Egyházmegye Katekétai Irodájának Célja volt, hogy az Egyházmegye 990. évfordulója és a NEK 2020 alkalmából 2020 fát ültessenek az egyházmegyéhez tartozó közösségek, intézmények az egyházmegye területén, ezáltal egy tisztább, zöldebb és élettel telibb környezetet megteremtve, hosszabb távlatokban is. Ajándékként biztosították az ültetendő facsemetéket, melyeket udvarunk árnyéktól mentes udvari részére ültettünk el.

A gyermekek mellett feltétlen szeretném megemlíteni, hogy a felnőtt közösség is örömmel fogott bele a kertészkedésbe, kimondatlanul is némi versengés alakult ki, hogy kié legyen a legszebb növény-és virágoskert.

A nyári életre jellemző rendkívüli hőség és szárazság nagyon megviselte a kiskerteket. Locsolás ellenére kiszáradtak. A paradicsomok viszont megmaradtak, azok gondozása folyamatos.

A Covid-vírus okozta nehézségek, hiányzások a mi életünket is jelentősen befolyásolták, ennek ellenére úgy gondolom, hogy törekvéseink sikeresnek mondhatóak, de még sokat tanulhatunk, a képzésben szereplő anyagokban található ötletekből, lehetőségekből.

„Minden virág szép, szívet bájoló,

Mert Isten költeménye a virág.

A gyermek is virág, embervirág.

Virágos ág a jövő kezében.”

/Gárdonyi Géza/